Forventningerne til dette samarbejde var tårnhøje, hvilket i særlig grad skyldtes, at det blev indgået forud for REC Watches største satsning til dato, nemlig lanceringen af den nye 901 RWB kollektion, der indeholder originalt metal fra den første RWB Porsche: Stella Artois. Produceret og designet i samarbejde med Stifteren af RWB, Akira Nakai. Limiteret til 305 af hver model.
Tal i denne case-udgivelse er baseret på perioden 1. april 2020 til 15. juli 2020.
Ydelser: Facebook/Instagram & Email Marketing.
REC Watches blev stiftet tilbage i år 2014 af barndomsvennerne Christian Mygh og Jonathan Kampstrup. Sammen havde de en klar vision om at skabe unikke armbåndsure, med inspiration fra ikoniske klassikerer, heriblandt Ford Mustang og Porsche 911. Men blot at hente inspiration fra disse biler var ikke nok. De ville skabe helt unikke ure, ved at genanvende skrottede komponenter fra de klassiske biler, og inkorporere dem i hvert enkelt ur. Heraf navnet REC, som står for: “Recover, Recycle, Reclaim”.
Den anderledes tilgang skabte hurtigt interesse fra mange fronter, hvilket ikke mindst kom til udtryk i oktober 2015, hvor REC deltog i Løvens Hule, og formåede at hive investeringer hjem fra 4 ud af de 5 “løver”.
Sidenhen har virksomheden formået at lancere en lang række unikke kollektioner og Limited Editions, alle med udgangspunkt i at skabe en historie, som urets ejer stolt kan bære og fortælle om.
REC havde allerede gennem de senere år, investeret store summer i Facebook-kanalen, uden endegyldigt at have formået at “knække koden” til skalerbar vækst. Vi stod derfor i en situation, hvor vi havde en stor mængde data at tage udgangspunkt, men samtidigt med et stort behov for først og fremmest at skabe en klar struktur i annonce kontoen, hvilket særligt er vigtigt, når man opererer på så mange internationale markeder som REC gør. Efter en indledende dybdegående analyse, rettede vi fokus mod det uforløste potentiale, som tydeligt kom til udtryk, da vi dykkede ned i kontoen. Her handlede det særligt om at få bedre styr på kontostruktur, kampagneindstillinger samt målgrupper, og hermed målrette virksomhedens skarpe content og storytelling, til de rette potentielle købere på de respektive markeder.
Den nye tilgang viste sig hurtigt at have en positiv effekt på afkastet af annonceringen, hvilket var med til at øge forventningerne forud for lanceringen af REC’s nye kollektion af speciallavede Porsche-ure. Den klare målsætning forud for kampagnen, var at få øget konverteringsraten fra annoncer og fra Facebook leads via email betydeligt. Dette skulle specifikt måles op imod de seneste lanceringer, hvor antallet af konverteringerne fra de indsamlede leads og Facebook kampagnerne, ikke kunne matche de høje forventninger, som var sat af REC og de tidligere bureauer.
På baggrund af vores erfaringerne med lignende cases, var vi allerede fra start klar over, hvad der skulle til for at indfri forventningerne, hvilket i særlig grad omhandlede mere tid brugt i kontoen, og kontrol. Både med hensyn til at sikre kvaliteten af de indsamlede leads, men også i forhold til løbende optimeringer af alt fra målgrupper og budgetter til strukturerede tests af annoncer både før, under og efter lanceringen.
Når vi kigger tilbage på forløbet, kan vi ikke undgå at være lidt stolte af resultaterne, hvilke i særlig grad også kan tilskrives indsatsen fra REC-teamet, som helt fra start har formået at arbejde konstruktivt med tidligere erfaringer, og samtidigt har givet os plads til at udvikle og udfolde vores kompetencer. Vi ser derfor frem til det fortsatte samarbejde og kommende projekter, som forhåbentligt kommer til at tælle endnu flere succesfulde produktlanceringer, samt andre løbende bedrifter.
Vi var i den indledende dialog med Algorize allerede tilfredse og overbevidste om vores tilgang med vores daværende Facebook bureau. Men allerede fra første møde med Mark og David, blev vores nuværende setup og tilgang til vores Facebook markedsføring, udfordret i en sådan grad, at vi hurtigt kunne se, at der ikke bare var tale om endnu et bureau, som prøver at sælge den “gyldne nøgle” til succes på Facebook – Men at der faktisk var en del praktiske ting at tage fat i.
Efter vi gik i gang med samarbejdet, oplevede jeg i løbet af kort tid en god tæt dialog og forbedrede resultater. David og Mark formåede at sætte sig ind i og forstå den strategiske del af vores forretning, som spiller en meget vigtig rolle for hvordan REC brandet skal fremstå, og ikke mindst hvordan urene skal sælges til kunderne. 5 måneder efter står vi med en succesfuld lancering af RWB kollektionen, markant flere konverteringer fra SoMe end vi før har haft, og vi ser frem til kommende lanceringer med Algorize drengene.
Jeg kan klart anbefale at tage fat i Mark og David, hvis man ønsker at udfordre sin status quo, når det kommer til Facebook annoncering.