AI vs. Menneskeskreven copywriting - Hvad performer bedst i Email? (Se vores resultater)

Læsetid: 5 min
Mark Thom - Partner
April 23, 2025

AI vs. Human (Copywriting edition)

I dagens digitale marketinglandskab bliver debatten om AI-genereret indhold kontra menneskeskrevne tekster mere og mere relevant, især når det gælder e-mailmarketing.

Flere og flere softwareløsninger tilbyder OpenAI-drevne modeller, der kan tilpasse eksempelvis din checkout-mail med produktbeskrivende tekstindhold, i stedet for den generiske "Din kurv udløber snart" tekst.

Og her vil jeg være ærlig – vi vil ofte anbefale AI-teksten, hvis du allerede bruger generiske formuleringer i dine e-mails.

Er du ligesom os i Algorize fokuseret på at skabe dybde i din copywriting og ønsker at være personlig i dine e-mails, så bliver sammenligningen mellem AI og menneskeskrevne tekster pludselig mere interessant.

Vi satte os for at lave en A/B-test, hvor vi sammenligner AI-genererede e-mails med e-mails skrevet af en af vores konsulenter, der kender brandet og målgruppen indgående.

Her er et nærmere kig på dataene og de vigtigste betragtninger.

Data:

Resultater fra A/B test i checkout abandonment flowet

Hvad siger dataene?

Testen er baseret på en periode på 14 dage, hvor vi havde mere end 2000 subscribers gennem checkout abandonment flowet.  

Begge tilgange resulterede i relativt lignende åbningsrater og klikrater samlet set. Selvom der kan være små udsving i performance for de enkelte mails, viser tallene fra denne case, at placed order rate var markant højere med de menneskeskrevne e-mails – som dermed blev den endelige vinder.

Nu er du nok nysgerrig på forskellen af indhold - se eksempler herunder...

Eksempel på en af de menneskeskabte email:

Eksempel på AI email:

Konklusion:

Den vigtigste takeaway er at have en balanceret tilgang. Vi har andre gode eksempler, hvor AI hjælper med at gøre generiske tekster mere fyldestgørende, hvilket kan være særligt effektivt ved komplekse produkter eller produkter, der fx sælges på materiale eller funktionalitet.

Er produktet derimod simpelt, som en t-shirt, eller som i dette tilfælde vin, vil jeg mene, at tone-of-voice er bedre, når den er menneskeskrevet (i skrivende stund).

Afslutningsvis handler det ikke nødvendigvis om at vælge mellem AI eller menneskeskrevne tekster. Den ideelle tilgang er at udnytte begge - særligt for de mange iværksættere der har mange hatte på. Brug AI til at teste og iterere i stor skala, mens du anvender menneskelige og brand-specifikke indsigter til at skabe dybere relationer og øge konverteringer gennem dine e-mails.

Forrige

/

Næste

Skal vi løfte din annoncering?

Tag kontakt i dag og hør mere.

+45 23 95 17 44

mark@algorize.dk

Mark Sarinesen Thom - Algorize

Mark Thom

Partner @ Algorize