De mest effektive målgrupper for webshops på Facebook & Instagram

Læsetid: 7 min
Mark Thom - Partner
January 11, 2020

De mest effektive målgrupper for webshops på Facebook & Instagram

Hvad kan man egentlig målrette på Facebook & Instagram? Hvad er mest effektivt? Og udnytter du det i din forretning?

Det afhænger selvfølgelig først og fremmest af hvad du ønsker at få ud af platformene, men herunder finder du i hvert fald en række praktiske bud, som vi især finder relevante for virksomheder med en tilknyttet webshop.

Nedenstående målgrupper giver dig en nærmere indsigt i, hvad vores kunder har haft størst succes med i de forskellige faser af kunderejsen. Læg her særligt mærke til  “Prospecting stadiet”, som er fasen hvor de fleste webshops har svært ved at knække kode. “Prospecting stadiet” som omtales her, kan defineres som den fase i kunderejsen, hvor du forsøger at nå ud til brugere, som ikke i forvejen kender til din forretning. Målet er altså her at vækste din forretning ved at nå ud til helt nye kunder.

Illustration af en typisk kunderejse for webshops:

Mest effektive målgrupper i "Prospecting stadiet"

Lookalike målgrupper

  • “Source quality is more important than source volume”. Det vil sige at dine chancer for at opnå gode resultater med en lookalike målgruppe, baseret på dine seneste 100 kunder, er bedre sammenlignet med en lookalike målgruppe baseret på dine seneste 5.000 besøgende.

Broad Algorithm

  • Denne type målgruppe oplever vi specifikt stor succes med for webshops. Det gælder særligt, når vi indsnævrer os til de mest profitable segmenter i vores målgruppe. Her kan du med fordel drive en “Website konverteringskampagne”, og fortælle Facebook at du ønsker at optimere mod “Purchase” eller “Add2cart”.
  • Hvis du i forvejen har brugbar data på din konto, kan du med fordel dykke nærmere ned i, hvad de mest profitable segmenter indtil nu har været. (Læg her især mærke til alder og køn). Herefter går du ud bredt, helt uden interesser, lookalike, eller andre målretninger i dit annoncesæt.


    Leg med interesser, adfærd og demografiske målretninger
  • Hvad sælger du, og hvilke interesser relaterer sig direkte (og indirekte) til dit produkt? Undersøg hertil demografiske målretninger, samt adfærdsmålretninger – Vi finder af og til nogle gemte skatte her, som med fordel kan tages til næste niveau, ved at tilpasse annoncebudskaberne til målretningen.

Målret eksempelvis brugere der er tætte venner af personer med fødselsdag indenfor den næste måned, og lav en annonce med “Vores 10 mest populære gaver” eller lignende. (Konverteringsraten kan desuden øges ved hjælp af en skræddersyet landingsside til disse produkter).

Eksempler på demografiske målretningsmuligheder:

Find demografi, interesser og adfærdsmålretninger på annoncesætniveau under “detaljeret målretning”.

Pro tip:
Benyt Facebooks “audience insights” til at finde frem til, hvilke sider og influencers, som brugerne, tilknyttet din side, følger og har interesse for. Dette kan hjælpe dig både med din målretning, men også give indsigt i hvad du bør overveje at indkøbe mere af, samt mulige collabs med influencers.

Top 3 målgrupper i "Retargeting stadiet"

Facebook & Instagram Engagers

  • Når du målretter Facebook & Instagram engagers, kan du nå ud til de personer, som har haft en eller anden form for interaktion med din virksomhed på de sociale medier. Hos disse brugere, er din virksomhed typisk top-of-mind, og sandsynligheden er derfor større for at målgruppen reagerer på dine annoncer.
  • For at øge relevansen, kan du med fordel indsnævre målgruppen, til kun at omfatte de brugere som har interageret med din virksomhed på Facebook eller Instagram indenfor de seneste 7 dage.
  • Website besøgende
  • Hjemmesidebesøgende er en anden målgruppe, som de fleste webshops har succes med. Lykkes det ikke at konvertere nogle af disse brugere, så oplever vi ofte at annoncering på Facebook & Instagram sjældent bliver en profitabel forretning for den pågældende virksomhed. Overvej derfor din kunderejse, samt hvor mange dage du bør forfølge de besøgende med annoncer, før du “giver slip”.
  • Vidste du, at man har mulighed for at målrette brugere, der har besøgt specifikke undersider, udforsket en specifik kollektion, eller lagt et produkt i kurven? Med denne indsigt kan du gøre annoncerne endnu mere relevante for den enkelt bruger, og hermed øge dit afkast.
  • Tidligere købere
  • Følger du op på din eksisterende kundebase med annoncer på Facebook & Instagram? Med den rette struktur i annoncekontoen kan du ved hjælp af ekskluderinger, sørge for at det kun er tidligere købere der ser specifikke budskaber og annoncer. Hermed har du mulighed for at øge livstidsværdien for dine kunder, da vi ofte oplever at denne metode, medfører en stigning i  procentdelen af tilbagevendende kunder.
  • Hvis du eksempelvis sælger proteinpulver via din webshop, og ved at dine kunder typisk løber tør efter 2 måneder. Så kan du faktisk sørge for at kunder der har købt proteinpulver bliver ramt af nye annoncer præcis 60 dage efter deres sidste køb.

For at oprette custom audiences – Skal du gå ind i Audiences > Vælge “Create Audience” > Herfra har du muligheden for at oprette dine ønskede brugerdefinerede målgrupper.

Vigtigt: Husk at benytte ekskluderinger, da du på denne måde kan sikre dig, at du ikke rammer det samme audience flere gange. Således undgår du at vise brugerne de forkerte annoncer og hermed skabe målgruppe-overlap, som potentielt skaber intern konkurrence mellem dine annoncer.

Forrige

/

Næste

Skal vi løfte din annoncering?

Tag kontakt i dag og hør mere.

+45 23 95 17 44

mark@algorize.dk

Mark Sarinesen Thom - Algorize

Mark Thom

Partner @ Algorize