Guide: Sådan rydder du op i dine Gmail kontakter efter Google's inaktive konti sletning

Læsetid: 8-10 min
Mark Thom - Partner
December 1, 2023

Guide: Sådan rydder du op i dine Gmail kontakter efter Google's inaktive konti sletning

Googles store julerengøring af inaktive gmail accounts er sat i gang her i december 2023! Det kan lyde harmløst, men for virksomheder med mange email subscribers (hvoraf mange er gmails) kan det have stor betydning for din bounce rate og på sigt skade din afsender score og spam rate.

Da Gmail er en af de mest udbredte email-tjenester på verdensplan, er det sandsynligt, at en betydelig del af dine aktive og inaktive kontakter også bruger Gmail.


Hvad skal du så gøre ved det?

For at sikre at Googles sletning af inaktive accounts ikke har en negativ indvirkning på din email marketing, skal du være opmærksom på allerede nu at rydde op i dine inaktive gmail accounts. Se guiden herunder om hvordan du kan rydde op i din kontaktliste og minimere effekten af de slettede konti:

  • Forstå Googles Politik: Google sletter inaktive konti fra december 2023, og en konto betragtes som inaktiv, hvis den ikke er blevet brugt i to år​​.
  • Analyser din kontaktliste: Før du rydder op, skal du analysere din nuværende kontaktliste. Identificér hvilke kontakter der bruger Gmail, og fokuser på disse.

  • Segmenter dine kontakter: Opdel dine Gmail-kontakter i aktive og potentielt inaktive baseret på deres engagement med dine tidligere emails. Dette vil hjælpe dig med at fokusere på de kontakter, der sandsynligvis er blevet slettet. Nedenstående segment definition er at godt eksempel på "Inaktive gmail" kontakter, som vi vil anbefale af sende en "Re-Engagement" email. Denne email må gerne være lidt "click-bait" eller et stærkt salgsbudskab, for at se om du får nogle opens fra segmentet, før du afmelder dem helt.

- Hvis du har været meget inaktiv med din email marketing, kan du tilføje et ekstra kriterie, for at de skal have modtaget minimum 8 emails det seneste år. Så du ikke afmelder subscribers pga. din egen inaktivitet som email marketeer.

OBS: Er du B2B virksomhed så giver dette stadig mening at gøre, da vi generelt ser at selv B2B virksomheder har mange gmail. Dog er der ikke en måde hvor du kan identificere business gmails. Fx. er mark@algorize.dk en gmail, men den indeholder ikke gmail i navnet, og jeg vil derfor ikke indgå i segmentet, selv hvis jeg har været inaktiv i 1-2 år. Men denne oprydning giver også mening på et helt generelt plan. Altså kan du lave segmentet uden contains gmail i dette tilfælde. Se guiden længere nede ift. hvordan du rydder op i dine lister.  

  • Overvåg bounce rates og ryd op: Efter udsendelse af din "re-engagement" email, kan du holde øje med din bounce rate. En høj bounce rate vil indikere, at mange Gmail-konti fra dit segment allerede er blevet slettet af Google. I dette tilfælde skal de selvfølgelig fjernes helt fra din liste, så de ikke modtager flere emails. Se guiden nedenfor "Hvordan rydder man op i sin email liste".
  • Ryd op og opdater din liste: Efter at have identificeret og fjernet inaktive eller slettede konti, skal du opdatere din kontaktliste. Dette sikrer, at dine fremtidige email-kampagner er mere præcise og effektive.

Hvordan rydder man op i sine email liste? 

Først og fremmest, hvorfor skal man rydde op i sin email liste? Det skal du fordi at når du fjerner ugyldige og inaktive email adresser, reducerer du risikoen for at dine emails bliver markeret som spam. Det alene vil forbedre din email indtjening og ikke mindst mindske dine omkostninger til din email platform, da man typisk betaler for hvor mange subscribers man har.

Nu kan du definere dine inaktive kontakter! Det gør du med det man kalder et sunset segment. Dette kan eksempelvis være subscribers der hverken har åbnet en mail, besøgt sitet eller lagt en ordre de sidste 10 måneder. Det er en god ide at sende en "Re-Engagement" email til dit sunset segment inden du unsubscriber dem. Det kan fx. være et godt tilbud, for at sikre at vi ikke afmelder potentielle engagers eller kunder.

Når du har sendt en "Re-Engagement" email til dit sunset segment, så vil de kontakter der har åbnet mailen, automatisk ryge ud af dit Inaktive gmail segment. Herfra er det eneste der er tilbage, at Eksportere dit segment til CSV > Gå til "Profiles" > Gå til Profiles (under audiences) > View suppresed profiles > Import og upload den downloaded csv med inaktive emails.


Tillykke! Nu er din liste klar til Google julerengøring og du undgår en øget bounce rate i den kommende periode.

Herfra er det vigtigt at planlæg regelmæssig vedligeholdelse. Fastlæg en rutine for gennemgang og oprydning af din kontaktliste for at fjerne inaktive subscribers. Det kalder vi for "listerengøring". Vi anbefaler mellem 2-4 årlige listerengøringer udover løbende at fjerne inaktive leads automatisk med et sunset flow.

Hvad er et "Sunset flow"?

Ligesom du skal have en strategi for dine aktive subscribers, skal du også have en strategi for dine inaktive subscribers. Det er en del af en større strategi for at opretholde en sund email-liste og forbedre åbningsrater og engagement. Det gør vi med et sunset flow.

Trigger: Sunset Flows udløses ved at tilføje dine kontakter til et bestemt segment baseret på deres inaktivitet. Der kan være forskellige måder at definere segmentet på alt efter hvor aktiv du er med din email marketing. Et godt eksempel på en "sikker" definition vil være:

Hvis du ikke har en webshop, så kan du bruge samme definition uden "placed order". Erstat eventuelt med andre konverteringshændelser.

Når det er sat op korrekt bør det se således ud: 

Lav herfra et Unengaged segment som nedenfor. Kontakter i dette segment kan du roligt afmelde helt, så du sikre at din liste er optimeret, og at du opretholder en god afsenderscore og undgår spam! Er du i tvivl om hvordan du afmelder dem? Rul op ogse afsnittet "Hvordan rydder man op i sine email liste?". Dette kan dog også automatiseres med et seperat flow. Er du interesseret i en guide til det, er der allerede en god en derude, som du kan se her.

Indhold: 

Indholdet af dine emails i dit sunset flow bør være ekstra værdiskabende for at motivere de inaktive kontakter til at genoptage deres engagement. Dette kan eksempelvis være et særlig tilbud til dem. Ønsker du ikke at lave et tilbud kan du ganske enkelt gensende en af dine tidligere bedst performende emails til segmentet.

Pro tip

Et ekstra pro tip til at optimere din afsenderscore: Opret et "spams and bounces" segment, og ekskludér dette segment fra alle kampagnemails.

Vil du have hjælp i stedet for at sidde med det selv? Ræk ud til mig på mark@algorize.dk så kan vi tage en uforpligtende dialog.



Forrige

/

Næste

Skal vi løfte din annoncering?

Tag kontakt i dag og hør mere.

+45 23 95 17 44

mark@algorize.dk

Mark Sarinesen Thom - Algorize

Mark Thom

Partner @ Algorize