Kan man lave den perfekte kampagne på Facebook? Er der en formular til succes på Facebook?.. Det korte svar er nej. Men har din forretning de rigtige forudsætninger, kan vi komme tæt på en formular, der vil maksimere udbyttet af dine annoncekroner forinden en tilbudskampagne. Med de rigtige forudsætninger menes der, at der er et marked for dine produkter, og at din forretning ligger skarpt med konkurrencemæssige fordele.
Det følgende indlæg er delt op i to dele:
Helt fundamentalt for annoncering på Facebook er det essentielt at du på din virksomheds vegne, har dannet dig et overblik over hvordan din kunderejse ser ud. Med kunderejse menes der de segmenter hvori du opdeler brugerne alt efter deres psykologiske position i kunderejsen. Her er det vigtigt at overveje, om der kan være nogle specifikke årsager til at brugere falder af undervejs (faldgruber), og hermed ikke gennemfører købet på din webshop.
Generelle faldgruber i kunderejser, som vi støder på:
Illustration af en typisk kunderejse for webshops:
Vid på forhånd hvilke målgrupper der er dine “varme” målgrupper, altså hvilke målgrupper der typisk performer, og hvilke der historisk set ikke har givet dig et godt afkast på dine annoncekroner. Kører du løbende annoncering på Facebook og Instagram, så har du et ekstremt værdifuldt datagrundlag for succes, inden de store mærkedage og inden dine tilbudskampagner.
Når det kommer til målretning på Facebook har du utallige muligheder. Sørg for at du undersøger relevante muligheder under ‘detaljeret målretning’ i Ads Manager.
Det kan f.eks. være at du sælger iPhone covers og ønsker at tilpasse dine annoncer kun når ud til brugere, der tilgår Facebook & Instagram via den specifikke iPhone model:
Eller at du sælger gardiner og du gerne vil nå ud til personer der for nyligt er flyttet:
OBS: Har du ingen aktiv eller historisk dataindsigt i din annoncekonto, men stadig ønsker at køre en større tilbudskampagne? I så fald mindsker du sandsynligheden markant for, at få det maksimale udbytte ud af dine kampagner, da du ikke konkret har indblik i hvad der virker, og hvad der ikke virker for din webshop.
Husk at gøre brug af ekskluderinger, da du på denne måde kan sikre dig, at du ikke rammer det samme audience flere gange. Således undgår du at vise brugerne de forkerte annoncer og hermed skabe målgruppe-overlap, som skaber intern konkurrence mellem dine annoncer.
Hvad er godt content? Godt content, eller det rette content, afhænger bl.a. af hvor henne i kunderejsen brugerne befinder sig. Er Facebook første eller sidste touch-point? Hvem er målgruppen? Hvor godt kender de til dit produkt i forvejen? mv.
Her er dog nogle gode retningslinjer, som du kan benytte, når du laver annoncer på Facebook & Instagram:
Nu til det sjove… Skal du køre tilbudskampagner? Her er 3 konkrete råd for at maksimere dit udbytte:
Cirka en halv dag inden udsalget starter, anbefaler vi at varme målgrupperne en smule op og skabe noget awareness omkring din webshops udsalg. Ved at køre teaser kampagner, udvider du dine lower funnel målgrupper, og skaber samtidig mulighed for at opnå større volumen under udsalget. Du øger altså kendskabet og skaber noget spænding blandt kunderne, som du kan udnytte på selve dagen(e).
Overvej nøje hvilke tilbud du vil promovere på selve dagen(e), men tænk også over timingen. Du kan eksempelvis være taktisk og time udsalget lige efter den typiske lønningsdag, hvor flere fra din målgruppe potentielt set er mere købsparate. I forbindelse med dine tilbud er det fornuftigt at undgå, at give alt for store rabatter, og hermed ikke at sænke din gennemsnitsordre for meget. Alternative løsninger til store rabatter kan f.eks. være at give gratis fragt, at give et gratis tillægsprodukt til de 100 første købere, eller noget helt tredje.
Intentisivér din annoncering når der er få timer tilbage af udsalget. Du kan nemmere skabe ‘urgency’ hos målgruppen ved at have dedikerede annoncer til de sidste timer af dit udsalg. Du kan på ad set niveau sørge for, at dine annoncer kører efter den rette tidsplan.