Sådan får du succes med dine tilbudskampagner på Facebook & Instagram

Læsetid: 8 min
Mark Thom - Partner
September 22, 2019

Kan man lave den perfekte kampagne på Facebook? Er der en formular til succes på Facebook?.. Det korte svar er nej. Men har din forretning de rigtige forudsætninger, kan vi komme tæt på en formular, der vil maksimere udbyttet af dine annoncekroner forinden en tilbudskampagne. Med de rigtige forudsætninger menes der, at der er et marked for dine produkter, og at din forretning ligger skarpt med konkurrencemæssige fordele.

Det følgende indlæg er delt op i to dele:

Del 1: Fundamentale overvejelser du skal gøre dig omkring din annoncering.
Del 2: Konkrete råd til dine tilbudskampagner.


Del 1

Step 1: Kend din kunderejse og faldgruber.

Helt fundamentalt for annoncering på Facebook er det essentielt at du på din virksomheds vegne, har dannet dig et overblik over hvordan din kunderejse ser ud. Med kunderejse menes der de segmenter hvori du opdeler brugerne alt efter deres psykologiske position i kunderejsen. Her er det vigtigt at overveje, om der kan være nogle specifikke årsager til at brugere falder af undervejs (faldgruber), og hermed ikke gennemfører købet på din webshop.

Generelle faldgruber i kunderejser, som vi støder på:

  • Ustruktureret opdeling af budskaber – Møder du brugerne med de annoncer, der passer til hvor de befinder sig i kunderejsen? Hertil kan du overveje om du kommunikerer for mange budskaber på samme tid. Tænk over hvad brugeren konkret skal tage med sig efter at have set din annonce.
  • Mangel på urgency – Kan du skabe mere urgency omkring dine annoncer? På den måde fanger du ikke blot kundernes opmærksomhed, men du får dem også til at handle her og nu.
  • Guide kunden i den retning du ønsker dem – I sammenhæng med ovenstående punkt kan du gavnligt have tydelige call-to-actions, der naturligt leder brugerne til at tage den næste handling.
  • Kompliceret checkout flow – Beder du om unødvendige oplysninger? Har dit checkout flow unødvendigt mange sider?  
  • Mangel på information om brugsværdi – Visualiserer du gennem dine annoncer, hvordan dine kunder kan få glæde at dit produkt?

Illustration af en typisk kunderejse for webshops:

Step 2: Kend dine målgrupper og målretningsmulighederne på Facebook

Vid på forhånd hvilke målgrupper der er dine “varme” målgrupper, altså hvilke målgrupper der typisk performer, og hvilke der historisk set ikke har givet dig et godt afkast på dine annoncekroner. Kører du løbende annoncering på Facebook og Instagram, så har du et ekstremt værdifuldt datagrundlag for succes, inden de store mærkedage og inden dine tilbudskampagner.

Når det kommer til målretning på Facebook har du utallige muligheder. Sørg for at du undersøger relevante muligheder under ‘detaljeret målretning’ i Ads Manager.

Det kan f.eks. være at du sælger iPhone covers og ønsker at tilpasse dine annoncer kun når ud til brugere, der tilgår Facebook & Instagram via den specifikke iPhone model:

Eller at du sælger gardiner og du gerne vil nå ud til personer der for nyligt er flyttet:

OBS: Har du ingen aktiv eller historisk dataindsigt i din annoncekonto, men stadig ønsker at køre en større tilbudskampagne? I så fald mindsker du sandsynligheden markant for, at få det maksimale udbytte ud af dine kampagner, da du ikke konkret har indblik i hvad der virker, og hvad der ikke virker for din webshop.

Husk at gøre brug af ekskluderinger, da du på denne måde kan sikre dig, at du ikke rammer det samme audience flere gange. Således undgår du at vise brugerne de forkerte annoncer og hermed skabe målgruppe-overlap, som skaber intern konkurrence mellem dine annoncer.

Step 3: Benyt det rette content

Hvad er godt content? Godt content, eller det rette content, afhænger bl.a. af hvor henne i kunderejsen brugerne befinder sig. Er Facebook første eller sidste touch-point? Hvem er målgruppen? Hvor godt kender de til dit produkt i forvejen? mv.

Her er dog nogle gode retningslinjer, som du kan benytte, når du laver annoncer på Facebook & Instagram:

  1. Gør dit budskab aflæseligt indenfor 3-4 sekunder.
    Når Facebook tæller video-views på dine annoncer, rapporteres et video-view så snart brugeren har set 3 sek af din video. Uanset om din video er 10 sekunder eller 2 minutter lang. Dette taler også til hele “fænomenet” omkring menneskers gradvist faldende koncentrationsevne pga. de sociale medier, som dog egentlig ikke bunder ud i dårligere koncentrationsevner, men derimod flere distraheringer. Med alt larmen rundt omkring dine annoncer er det derfor vigtigt, at du gør dine annoncer let aflæselige.
    Pro tip: Brugere på Facebook afkoder din annonce i følgende rækkefølge: Billede/video > overskrift > call-to-action > Brødtekst > Afsender.
  2. Hav en tydelig call-to-action.
    Succesfulde annoncer på Facebook har fokus på at opnå et enkelt mål. Giv ikke brugerne for mange valg at tage stilling til. Guide dem tydeligt i den retning du ønsker dem.
  3. Brug video i upper-funnel mens statiske bannere er tilstrækkeligt i lower-funnel.
    Video er et godt redskab på Facebook & Instagram, der i højere grad kan fremvise fordelene ved dit produkt, og generelt fortælle mere end statiske bannere kan. Derimod oplever vi høj grad at statiske bannere performer lige så godt som video i lower-funnel, årsagen vurderes at være fordi brugernes kendskab til produkt og afsender er godt nok til at føre dem videre mod køb.
  4. Benyt psykologiske triggere i din annoncetekst.
    Jeg kan i denne forbindelse anbefale at kigge ind i “The 6 Principles of Persuasion” som fortjener sit helt eget dybdegående indlæg. De 6 principper for overbevisning kan listes således: Reciprocity, Commitment & Consistency, Social proof, Authority, Liking, Scarcity.

Del 2

Nu til det sjove… Skal du køre tilbudskampagner? Her er 3 konkrete råd for at maksimere dit udbytte:

Teaser kampagner

Cirka en halv dag inden udsalget starter, anbefaler vi at varme målgrupperne en smule op og skabe noget awareness omkring din webshops udsalg. Ved at køre teaser kampagner, udvider du dine lower funnel målgrupper, og skaber samtidig mulighed for at opnå større volumen under udsalget. Du øger altså kendskabet og skaber noget spænding blandt kunderne, som du kan udnytte på selve dagen(e).

Selve udsalget

Overvej nøje hvilke tilbud du vil promovere på selve dagen(e), men tænk også over timingen. Du kan eksempelvis være taktisk og time udsalget lige efter den typiske lønningsdag, hvor flere fra din målgruppe potentielt set er mere købsparate. I forbindelse med dine tilbud er det fornuftigt at undgå, at give alt for store rabatter, og hermed ikke at sænke din gennemsnitsordre for meget. Alternative løsninger til store rabatter kan f.eks. være at give gratis fragt, at give et gratis tillægsprodukt til de 100 første købere, eller noget helt tredje.

Slutspurt

Intentisivér din annoncering når der er få timer tilbage af udsalget. Du kan nemmere skabe ‘urgency’ hos målgruppen ved at have dedikerede annoncer til de sidste timer af dit udsalg. Du kan på ad set niveau sørge for, at dine annoncer kører efter den rette tidsplan.

Bonus tip: Lav en e-mail sekvens der kører løbende før, under og til sidst i dit udsalg, som rækker ud til kunderne på dit nyhedsbrev. Dette er en god måde at nå ud til målgruppen gennem flere kanaler, og hermed øge sandsynligheden for at blive set/hørt.

Forrige

/

Næste

Skal vi løfte din annoncering?

Tag kontakt i dag og hør mere.

+45 23 95 17 44

mark@algorize.dk

Mark Sarinesen Thom - Algorize

Mark Thom

Partner @ Algorize