Nordgreen

Dansk globalt brand med vokseværk optimerer email setup i 9 markeder

En ny spiller i et gammelt spil

Nordgreen er unge, knap nok teenager endnu, i en verden hvor mastodonterne er over 100 år gamle og med et stærkere sortiment end nogensinde før. Men Nordgreen har noget ganske unikt i hånden: dansk design som man bliver nødt til at dele globalt. Med dansk design veteran, Jakob Wagner, som arkitekten bag urenes minimalistiske skandinaviske udtryk, er det også pligtopfyldelse der ligger bag motivationen for at ville udbrede Nordgreen globalt. 

Nordgreen henvendte sig til os med et ønske om at optimere hele deres email setup i deres 8 hovedmarkeder, som var indelt i følgende klynger: Danmark, Japan, Tyskland, Frankrig, UK, Resten af EU, USA, Taiwan og Sydkorea.

Analyse af eksisterende setup og identificering af forbedringsmuligheder

Nordgreen havde allerede rundet 100 mio i omsætning i 2020. Sammen fandt vi ud af at der var flere milepæle i sigte med en fokuseret indsats. Med en aggressiv annonceringsindsats på de betalte kanaler, når man et punkt med faldende afkast, også kendt som "Point of Diminishing Returns". Og hvilke kanaler skal man så vokse gennem? Vores analyse så især et uforløst potentiale via email kanalen, hvor der var plads til optimering og øget fokus på flows, lead generering og løbende kampagnemails. 

Vores indledende analyser gav os blandt andet følgende observationer og læringer i overskrifter:

  • Email omsætningen var lille ift. potentialet og sammenlignet med lignende cases.
  • Email var trods den lave volumen den bedst konverterende kanal udover "organic search" og "direct". Derved havde kanalen bevist sit værd.
  • Øget sammenspil med FB Lead ads og andre lokale lead tiltag i de enkelte markeder ville blive en af nøglerne til succes med henblik på at øge antallet af kontakter der går igennem flows.
  • Email templates og content skulle løftes på niveau med brandets identitet og dets niveau på andre kanaler.
  • Mindskning af filstørrelser i emails for bedre load hastighed og bedre levering.
  • At gå fra primært at køre unisex i emails, til at udnytte predictive analytics til at forudsige køn, og på den måde gå over til at matche køn med email indholdet i højere grad. At matche køn med email indholdet kom bl.a. til udtryk via afsender navn, emnelinjer og selve emailens content.

Tal i denne case-udgivelse er baseret på resultater af de første 6 måneder efter implementering, sammenlignet med 6 måneder forinden.

Ydelser: Email Marketing og Lead Gen rådgivning.

Nøgletal fra samarbejdet

+67,8%
Vækst af flow omsætning i UK
+32,7%
Vækst af flow omsætning i Europa
+28,8%
Vækst af flow omsætning i Japan
+8,6%
Vækst af flow omsætning i USA

Tiltag

Vi gik derfra direkte i gang med implementeringen af vores Ecommerce framework på tværs af alle 9 markeder. Det resulterede i et lokalt men globalt setup af 35 nye mails i hvert af de 9 markeder.

Derudover blev det til nogle udvalgte nye flows, fokus på optimering af email levering og implementering af vores A/B testing framework.

Der blev også tilføjet et øget fokus på countdown-timers og unikke salgsbudskaber for at øge urgency i emails samt et øget fokus på virtual shopping assistenten, som var et corona tiltag, der øgede muligheden for at interagere med en personlig assistent under shoppingoplevelsen online.

Sidst men ikke mindst blev der sat et øget fokus på storytelling omkring CSR indsatser, design, bestsellers og muligheden for at designe sit eget ursæt gennem Nordgreens Bundle Builder.

Udtalelse fra Christian Arnstedt om Algorize.

Efter en indledende snak omkring vores målsætninger og behov, aftalte vi med Algorize teamet at de ville vende retur med en analyse, der vurderede mulighederne for vækst via email, samt et konkret oplæg til et eksekveringsforløb. Vi var meget tilfredse med den dybdegående og indsigtsfulde analyse, som var grundlag for det videregående samarbejde og eksekveringsforløb.

6 måneder efter står vi med et forbedret email setup i 9 markeder, og kan se flot fremgang i salgstallende fra Email.

Vasilij Brandt

Co-Founder & CMO (Nordgreen & Blazar Capital)

Forrige

/

Næste

Skal vi også løfte din annoncering?

Vi rådgiver altid ud fra det konkrete behov, og tilbyder en gratis uforpligtende analyse af dit nuværende setup.

+45 23 95 17 44

mark@algorize.dk

Mark Thom

Partner