Fra Februar 2024 kommer der nye sender requirements fra Gmail og Yahoo. Altså bliver email levering og deliverability vigtigere end nogensinde før. For at leve op til de nye krav, skal følgende være på plads: Opsætning af et dedicated sending domain, DMARC sat op og mere til. Opfyldes kravene ikke, vil du begynde at opleve leveringsproblemer med dine emails sendt til Google- og Yahoo e-mailadresser.
Når du derimod opfylder kravene, vil det være nemmere for indbakkeudbydere at identificere dig som en legitim afsender, hvilket vil gøre det nemmere end nogensinde før for dig at nå dine kontakters indbakke i stedet for at havne spam.
So let's get started!
1) Opsætning af et Dedicated Sending Domain: Et Dedicated Sending Domain hjælper med at forbedre din email levering, og med at opbygge autoritet som afsender hos Gmail, Yahoo, Outlook osv. Det gør det da man den vej igennem kan afsende emails fra eget domæne i stedet for et delt domæne hos Klaviyo. Det vil på den lange bane hjælpe med færre bounces, færre emails i spam, og sørge for at flere emails lander hos modtagerne. Hvilket indlysende kan give bedre levering, flere opens, klik og mere salg.
Se videoen nedenfor ift. hvordan sætter du dit Dedicated Sending Domain op i Klaviyo. Dit dedicated sending domain indeholder SPF (Sender Policy Framework) og DKIM (DomainKeys Identified Mail), som er godkendelsesprotokoller, der er et krav i enhver moderne email-marketingindsats.
2) Implementér DMARC som TXT i dine DNS Indstillinger for dit afsendende domæne: Uden at blive for teknisk fungerer DMARC som en godkendelsesprocedure for at beskytte mod domæne spoofing, hvilket betyder, at den forhindrer uautoriserede eller falske afsendere i at sende emails på vegne af dit brand. På samme måde er det med til at bekræfte overfor Gmail og Yahoo at du er den rigtige afsender, derved lande i indbakken og undgå spam.
Til de tekniske: DMARC er også med til at forene SPF (Sender Policy Framework) og DKIM (DomainKeys Identified Mail) ved at fungere som en ramme omkring disse to mail-verificeringsværktøjer. Dette skaber et ekstra lag af sikkerhed ved at sikre, at en email både passer med den sendende domænes SPF-record og er digitalt signeret med DKIM
Sådan sætter du Dedicated Sending Domain og DMARC op i dine DNS Indstillinger:
Standard DMARC værdier:
Værtsnavn: _dmarc.ditdomæne.dk (ofte skal man bare skrive _dmarc) > Værdi: p=none > TTL 1800
3) Sørg for at dit afsendernavn og domæne er det samme: Denne er mere basic. Men vi ser stadig at nystartede virksomheder benytter en domænenavn@gmail.com som afsendermail i stedet for en info@domænenavn.dk. Hvis din konto bruger en afsendermail som ikke har samme "hale" som domænenavnet, så vil det påvirke din leveringsrate.
For eksempel, hvis du bruger en afsendermail som mark@algorize.dk, så er dit dedikerede domæne og "Fra" adresse i overensstemmelse. Hvis du i stedet bruger algorize@gmail.com, men dit afsenderdomæne er send.algorize.dk, ville der være en misoverensstemmelse, og afhængig af din DMARC-politik, kan indbakke udbydere afvise dine emails.
Dette gælder både for markedsførings- og transaktionelle emails.
Eksempel på overensstemmelse (gør dette):
Eksempel på misoverensstemmelse (undgå disse):
4) One-click unsubscribe link:
Et af de nye afsenderkrav er, at hver e-mail skal indeholde et afmeldingslink med et enkelt klik. Den gode nyhed? Klaviyo tager sig af dette for dig. For at hjælpe alle brugere med at opfylde dette nye krav, tilføjer Klaviyo automatisk et afmeldingslink med et enkelt klik til overskriften på hver e-mail. Hvis ikke du benytter Klaviyo er det en god ide at kontakte din email service provider, for at sikre at dette er på plads.
Sådan ser det ud:
1) For at optimere din afsenderscore yderligere anbefaler vi at du opretter et "spams and bounces" segment, og ekskludere dette segment fra alle kampagnemails. På den måde beskytter du din leveringsrate, ved at undgå at sende til personer, som alligevel ikke ser din emails. Dette giver bedre resultater og omsætning, end at sende ud til alle hver gang.
2) Et ekstra pro tip for at optimere din afsenderscore: Et andet segment du med fordel kan oprette er nedenstående "unengaged segment". yderligere anbefaler vi at du opretter et "spams and bounces" segment, og ekskludere dette segment fra alle kampagnemails.
Alle metrics fra open rate, til click rate, unsubscribe rater og spam rater spiller ind. Men hold øje med din spam complaint rate som skal være under 0,03%, og hold løbende øje med at din afsenderscore som minimum er +70, mens du arbejder dig mod en "good" afsenderscore. Hold øje med din leveringskvalitet i Klaviyo under https://www.klaviyo.com/analytics/deliverability/score
Vil du have hjælp i stedet for at sidde med det selv? Ræk ud til mig på mark@algorize.dk så kan vi tage en uforpligtende dialog.